Eerste bouwkeet op waterstof
De eerste bouwkeet met modulair waterstofsysteem is een primeur voor de gemeente Amsterdam en KWS, onderdeel van VolkerWessels. De keet is onderdeel van de pilot ‘emissieloze bouwplaats’ waar KWS met de gemeente Amsterdam een wetenschappelijk onderbouwde, volledig emissieloze bouwplaats ontwikkelt. Door de inzet van waterstof als energiedrager wordt schone lucht behouden en vermindert de geluidsoverlast. Maar de wens voor een andere energiebron komt ook voort uit de strategie van KWS om verder te elektrificeren.
Helaas schieten voldoende en krachtige oplaadmogelijkheden vaak tekort. Het wisselen van batterijen is een optie, maar een batterij is een opslagmiddel en is dus ook afhankelijk van een bouwaansluiting of stroomvoorziening (elders). Daarom ontwikkelt KWS samen met Duurzame Bouwkeet en de gemeente Amsterdam binnen het Nationaal Groeifonds Toekomstbestendige Leefomgeving de bouwkeet op waterstof.
Emissieloze keet
De innovatieve bouwkeet werkt met een brandstofcelsysteem op basis van waterstof. De inzet van dit systeem zorgt samen met zonnepanelen voor de energie van de emissieloze keet. Door daarnaast ook alle systemen in de keet slim met elkaar te laten communiceren gaat KWS effectief én dus duurzaam met de energie om. Een ander voordeel van het systeem is dat het volledig zelfvoorzienend draait en zo dus niet het Amsterdamse net belast.
Onderzoek
Binnen de pilot wordt onderzoek gedaan naar de werking, de mogelijkheden en de kosten van waterstof als energiedrager of stroomvoorziening op de bouwplaats. Onderdeel hiervan is de berekening en wetenschappelijke onderbouwing van alle besparingen van het systeem. Einddoel is om een volledige bouwplaats inclusief het zwaar elektrisch materieel op te kunnen laden doormiddel van waterstof. Pepijn Kok, bedrijfsleider KWS: 'Bij KWS zijn wij ervan overtuigd dat de infrasector er met kleine stappen alleen niet gaat komen. Om deze grote stappen in de verduurzaming te kunnen maken hebben wij onze opdrachtgevers nodig. Wij zijn dan ook blij met opdrachtgevers zoals gemeente Amsterdam die ons de ruimte geven om deze initiatieven te ontwikkelen. Deze ontwikkelingen zijn niet alleen cruciaal voor het verminderen van de milieueffecten, maar dragen ook bij aan een innovatieve en toekomstbestendige wegenbouw.’
Nationaal Groeifonds
Het ontwikkeltraject voor de bouwkeet op waterstof is begin 2024 gestart en wordt in de komende vier jaar uitgerold. De eerste resultaten worden gedeeld vanuit het Nationaal Groeifonds om de innovatie breder in de maatschappij toepasbaar te maken. De verwachting is dat er eind 2026 een volledig emissieloze bouwhub staat die makkelijk op verschillende projecten toe kan worden gepast.